TERUG

Hydrabieren: 6 tips om je vochthuishouding op peil te houden

4 maart 2021

Veel klachten die je krijgt als je een zonnesteek hebt, hebben te maken met de vochthuishouding in je lichaam. Bij te weinig vocht krijg je hoofdpijn, word je duizelig, verkrampen je spieren. Dat je weinig vocht hebt, kan komen omdat je door de warmte meer zweet of omdat door veel te drinken je ook meer moet plassen. Hoe houd je dan je vochtbalans op peil? Niet alleen maar door meer te drinken.

Water

Het eerste waar mensen aan denken bij hydrateren is veel water drinken. Elke dag twee liter. Dat klinkt heel veel, maar dat valt wel mee. Als je bedenkt dat elke vloeistof meetelt die je drinkt: elk kopje thee, glaasje limonade, glas bier, en zelfs een kop koffie. Die twee liter klopt trouwens niet helemaal. De hoeveelheid water hangt vooral af van je lichaamsgewicht, zeggen ze bij A. Vogel. Hun formule is: Lichaamsgewicht x 0,03 = te drinken liter water. Dus weeg je 70 kilo, dan drink je 2,1 liter op een dag. Weeg je 90 kilo, dan drink je 2,7 liter. Simpel.

Mineralen

In elke vriendengroep heb je mensen die na de eerste slok bier al naar de WC rennen. Het blijkt dat als je veel plast als je veel drinkt, je lichaam te weinig mineralen binnen krijgt. Dan kun je beter (kruiden)thee drinken dan water, want dat heeft vaak extra mineralen. Of je kiest een drank met Keltisch zeezout. Een bier van Mor Braz bijvoorbeeld. Deze Bretonse brouwer maakt alle bieren met zeewater. Maar als je minder snel in Bretagne komt, is een Turf ’n Surf een goed alternatief natuurlijk.

Fruit en groente

De hele dag water drinken komt je op een gegeven moment je neus uit. Gelukkig kun je ook vocht binnen krijgen door te eten. Komkommers en tomaten staan bekend als waterbommen; en je verbrandt meer calorieën met het eten ervan dan je binnen krijgt. Maar vlak de courgette niet uit, die schijnt ook 95% uit water te bestaan. Aardbeien zijn 92% water en een ananas 87%. Zeggen ze bij A. Vogel in ieder geval.

Wat nou extra fijn is, is dat fruit en groente ook nog mineralen in zich hebben. Bij Gezonder Leven hebben ze dat helemaal uitgeplozen. Pers een citroen uit voor extra vitamine C, calcium en magnesium. Goed dat dat gebruikt wordt in de mocktail Rosemary Me! (hyperlink toevoegen) Een watermeloen geeft kalium, magnesium en vitamine A en C. Laat in die watermeloen een paar flessen Zonnesteek in leeg lopen voor wat extra vocht. Heerlijk.

Koude douche

Voor de heethoofden onder ons is het goed te weten dat een koude douche ook helpt. Een warme douche onttrekt namelijk water uit het lichaam, maar een koude douche stimuleert de bloedsomloop. Dus dat zwembadje in de tuin is niet alleen goed voor de kleine om in rond te spartelen, maar ook voor ons. En bakken op het strand kan lekker zijn, maar afkoelen in de frisse Noordzee nog veel lekkerder.

Hydrabieren

Allemaal leuk en aardig, maar waar zijn dan de tips om te hydrabieren? Nou, hier.

1. Zet een biertje in het zicht, dan drink je het eerder. Goed, de tip is eigenlijk met een fles water, dus zet die er gewoon naast. Je hebt je vocht nodig.
2. Vul bij het sporten je bidon met een isotone dorstlesser; een fris (alcoholvrij) bier, dus.
3. BBQ bij warm weer? Zeker. Het vlees marineren met bier? Zeker. En vergeet de bbq-er niet te hydrateren met een Zonnesteek.
4. Is het boven de 25 graden? Tijd voor het terras. En een Zonnesteek.
5. Groente en fruit helpen je hydrateren. Bestel een biercocktail. Win-win!
6. Aan het eind van een warme dag douche je je koud af, en gebruik je een bier als shampoo. Niet die hele fles over dat hoofd legen, natuurlijk. De helft die overblijft is je welverdiende douchebier.

Bronnen:
www.avogel.be
www.lovepureliving.nl
www.herhealth.nl
www.gezonderleven.com
www.hollandandbarret.nl